سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فواید خاکشیر

خواص خاکشیر

خاکشی که با نام خاکشیر نیز شناخته می‌شود، گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب‌بویان است. خاکشی در دشت و کوهستان می‌روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد. پائین گیاه کرک دارست در حالیکه بالای آن بدون کرک می‌باشد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری برنگ قرمز تیره می‌باشد.

خواص خاکشیر : کمک به بهبود جوش صورت

مخلوط 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه‌تره و عرق کاسنی ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق‌های گیاهی شاه‌تره و کاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید.

نوشیدن این ترکیب علاوه بر آن‌که جوش‌های صورت را درمان می‌کند برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز موثر است. مدت درمان با این نسخه دست‌کم 3 هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره بیمار نمایان می‌شود.

خواص خاکشیر : کمک به کنترل فشار خون

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کمک به کنترل و تسکین فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشارخون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید. برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشیر را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. می‌توانید در هفته یک تا دوبار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل کنید. بهتر است نوبت اول استفاده از خمیر در طول روز باشد.

دفع سنگ کلیه از خواص خاکشیر است

درمانگران، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین برای درمان سنگ کلیه در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کلیه آن‌ها استعداد سنگ‌سازی را دارد، توصیه می‌کنند. برای تهیه این نسخه خانگی کافی است 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب به‌مدت 5 ساعت خیسانده و پس از این مدت آن را صاف کنید. سپس ترنجبین صاف کرده را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و آن را میل کنید. نوشیدن این مخلوط به‌صورت روزانه به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

خواص خاکشیر : رفع دل ضعفه

خاکشیر و عسل بخورید

براساس اعلام انجمن طب سنتی ایران، برخی از افراد هستند که در طول روز دچار دل‌ضعفه می‌شوند. این دل‌ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بیاید. برای پیشگیری از بروز این دل‌ضعفه کافی است، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید. برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم بجوشانید. بعد از مدتی که این ترکیب جوشید کفی روی آن تشکیل می‌شود که باید از دیگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقی مواد همان ترکیبی است که برای بهبود دل‌ضعفه و پیشگیری از بروز آن مصرف می‌شود. اگر چه عسل با حرارت، برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را از دست می‌دهد اما در عین حال مواد مفیدی در آن باقی می‌ماند که برای درمان دل‌ضعفه بسیار مناسب است.

بهبود اسهال از خواص خاکشیر است

ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از اختلالاتی است که در کودکان بسیار شایع است. برخی درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل، دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد. برای تهیه این دارو کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب را متناسب با سن بیمار، هر 2 ساعت یک بار برای او تجویز می‌کنند. میزان مصرف این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک‌سوم استکان برای خردسالان تجویز شده است. البته در اسهال‌های شدید همراه با تب و درد شدید و در کودکان زیر 3 سال مراجعه به پزشک ضروری است.

نکته : اگر خاکشیر با آب گرم مصرف شود خاصیت ملین دارد و مصرف آن با آب سرد و شکر می‌تواند از اسهال پیشگیری کند. با توجه به وجود مقادیر فراوان فیبر موجود در خاکشیر، این فیبر می‌تواند به لیز شدن روده‌ها کمک کند. همچنین با وجود مقادیر مناسبی کلسیم و منیزیم در خاکشیر، دانه‌های موسیلاژی خاکشیر برای دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی خاصیت ضدالتهابی دارد.

فواید دارویی خاکشیر

خواص خاکشیر : جلوگیری از گرمازدگی

شربت خاکشیر یکی از خوراکی‌هایی است که از گذشته تاکنون در طب سنتی به عنوان یک نوشیدنی با طبع سرد مطرح بوده و می‌تواند در فصل گرما با کاهش دمای بدن به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.
علاوه بر شربت خاکشیر، شربت به‌لیمو و همچنین شربت عرق کاسنی نیز می‌تواند خواص ضد گرمازدگی داشته باشد.

خواص خاکشیر برای رفع لاغری

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می‌توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تأثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود.

خواص خاکشیر و رفع بوی بد دهان

اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به‌دلیل افزایش اخلاط فاسد در بدن به بدبویی دهان مبتلا شده‌اید می‌توانید از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا 2 قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می‌کند تا با دفع اخلاط و مواد ناسالم و فاسد به مرور احساس بهتری پیدا کنید.

خواص خاکشیر : بهبود لک‌های پوستی

برای کمک به بهبود لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن لک‌های صورت و پوستشان روبه‌رو می‌شوند. برای تهیه این ترکیب نیز لازم است ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید و صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.

نکات احتیاطی :

* به افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه می‌شود مصرف خاکشیر را محدود کنند.

* خاکشیر را می‌توان از دو تا سه سال به بالا به کودکان داد و برای کودکان زیر این سن نیز شربت خاکشیر را صاف کرد و تنها آب آن را به کودک داد.

* به دلیل وجود خاک فراوان در خاکشیر لازم است حتماً قبل از مصرف شسته شود و مدتی در آب بماند.
* افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری‌های ناشی از طبع سرد از جمله روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند، باید شربت خاکشیر را محدود مصرف کنند یا مصرف آن همراه با عسل و عرق نعناع باشد.

خاکشیر

خواص خاکشیر : درمان فشار خون روی پای شما

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشی، کنترل و تسکین فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشارخون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید. برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشی را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. می‌توانید در هفته یک‌بار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل کنید.

اگر پوستی باز و موی بدون شوره می‌خواهید …

برای از بین بردن لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشی و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن کک‌های صورت و پوست‌شان روبه‌رو می‌شوند. برای تهیه این ترکیب لازم است ترنجبین را 5 ساعت در آب خیس کنید و  پس از این مدت آن را صاف کرده و به آن 2 قاشق خاکشی پاک کرده اضافه کنید و میل کنید. با نوشیدن این شربت گیاهی به مرور شاهد روشنی پوست و از بین رفتن لک‌ها خواهید بود؛ ضمن اینکه نوشیدن خاکشی 2 تا 3 لیوان در روز به افرادی که به شوره‌ و خارش سر مبتلا هستند توصیه شده است. نوشیدن خاکشی به این افراد کمک می‌کند تا با اصلاح مزاج برای همیشه با شوره و خارش پوست سرشان خداحافظی کنند.

درمان یبوست از خواص خاکشیر

یکی  دیگر از خواص معجزه‌آسای خاکشی درمان یبوست‌های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست‌‌های ناشی از اضطراب و تنش‌های عصبی است. یکی از مهمترین علائم این نوع یبوست تکه‌تکه خارج شدن مدفوع از بدن است. حتی گاهی مقداری از مدفوع در روده‌ باقی می‌ماند و بدن قادر نیست روده‌ها را به‌درستی تخلیه کند و این مسئله به مرور زمان موجب بروز مشکلاتی برای سلامت فرد می‌شود، چرا که باقی ماندن مدفوع در روده‌ها موجب جذب مواد سمی و ناسالم از طریق جداره روده می‌شود. برای درمان این نوع یبوست و همین‌طور درمان یبوست و کم‌آبی ناشی از کهولت سن نسخه‌ای گیاهی و بسیار ساده وجود دارد. به گفته درمانگران مصرف  یک قاشق غذاخوری خاکشی کوبیده شده به همراه قندآب می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سوءمزاج و درمان یبوست داشته باشد.

بخور ضد سرخک

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که با گرم‌شدن هوا فصل بیماری‌هایی مانند آبله‌مرغان و سرخک از راه می‌رسد. چه بخواهیم چه نخواهیم کودک خردسال ما نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد و دیر یا زود با بدنی مملو از دانه‌های ریز و قرمزرنگ آبله مرغان مقابل چشمتان ظاهر می‌شود. چاره‌ای نیست تنها راه‌حل این است که برای آسایش هر چه بیشتر او دست به‌کار شوید و چه چیز بهتر از نسخه‌های گیاهی و طبیعی. نوشاندن شربت خاکشی کم‌شیرین به کودک مبتلا به آبله‌مرغان و سرخجه یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش حرارت درونی و خارش برون‌ریزی‌های پوستی است، بنابراین در روز 3 تا 4 لیوان خاکشی برایش تهیه کنید و درصورتی که می‌توانید بدن کودک‌تان را با کمک دانه‌های سرخ‌رنگ خاکشی بخور دهید. برای این کار می‌توانید از یک منقل کوچک یا اسفند دودکن استفاده کنید. به این ترتیب خاکشی را روی حرارت

قرار دهید و با دودی که از آن به‌دست می‌آید بدن کودک را بخور دهید. این کار به کاهش سوزش، خارش و التهاب بیماری کمک می‌کند.

از رایج‌ترین اختلال فصل گرم می‌ترسید؟

ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در گروه سنی کودکان بسیار شایع است. درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد. برای تهیه این دارو کافی است خاکشی را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب را متناسب با سن بیمار و هردو ساعت یک بار برای او تجویز می‌کنند. این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم استکان  برای خردسالان تجویز شده است.

ناشتا بخورید ، چاق می‌شوید

اگر تصمیم دارید وزن خود را افزایش دهید و برای این کار دست به دامن انواع و اقسام مکمل‌های غذایی و دارویی شدید به توصیه ما عمل کنید. هر روز صبح ناشتا پیش از آنکه سراغ صبحانه بروید از شربت خاکشی و شیر میل کنید. به این ترتیب می‌توانید با نوشیدن این خاکشی صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود به مرور زمان کمک کنید. به اعتقاد درمانگران درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود، بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند و البته توجه داشته باشند که از سلامت شیر و پاکیزه بودن آن مطمئن شوند.

اگر التهاب مجاری ادراری دارید

شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشی در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشی هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه 4 تا 5 لیوان خاکشی که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.