سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فواید بی نظیر چای سبز

خواص چای سبز

چای سبز نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می‌آید. در فرایند تولید این چای اکسایش بسیار کم صورت می‌پذیرد. چای سبز انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد. نوع ژاپنی آن به اوچا معروف است .

طرز تهیه چای سبز

برای تازه و معطر ماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره بریزید و در محلی تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. برای هر نفر 1 قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، 1 لیوان آب داغ با دمای 80 تا 85 درجه به آن اضافه کرده و درب قوری را به مدت 7 تا 8 دقیقه بگذارید. سپس آن را بنوشید. چای سبز مانند چای سیاه نیازی به دم کردن روی حرارت ندارد.

توجه : از دم کردن چای سبز در قوری استیل اکیداً خودداری شود، زیرا چای سبز به خاطر مقدار قابل توجهی تانن با آهن قوری استیل رسوب می‌دهد.

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز

توصیه می‌شود که بیست دقیقه قبل یا بعد از وعده‌های اصلی یک فنجان چای سبز مصرف کنید .

کاهش وزن از خواص چای سبز

اگر به قصد لاغری چای سبز می‌نوشید توصیه می‌شود که چای سبز را 20 دقیقه بعد از غذا میل کنید. چون در این صورت چربی بیشتری سوزانده شده و سم بیشتری از بدن دفع می‌شود.

افزایش پروتئین و مواد معدنی بدن از خواص چای سبز

اگر می‌خواهید میزان مواد معدنی و پروتئین دریافتی از مواد غذایی را افزایش دهید نیز توصیه می‌شود که بعد از هر وعده‌ی غذایی یک فنجان چای سبز بنوشید. چون در این صورت بدن منیزیم، کاتچین ها و ویتامین‌های C و E بیشتری جذب می‌کند.

بهتر است بدانید که چای سبز به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان و ویتامین زیاد برای کودکان نیز مفید است. توصیه می‌کنیم که روزانه یک مرتبه قبل از یکی از وعده‌های اصلی یک فنجان چای سبز (که با یک تا دو قاشق عسل شیرین شده است) به بچه‌ها بدهید.

چرا نوشیدن چای سبز برای سلامتی مفید است ؟

خاصیت اصلی چای سبز بدون شک در میزان بالای آنتی‌اکسیدان آن بخصوص فلاوونوئیدهای آن است. متخصصان حوزه‌ی تغذیه سفارش می‌کنند که به‌طور مرتب چای میل کنید به خاطر اینکه منبع طبیعی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کاتچین است. این ترکیب موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها فوق‌العاده عمل می‌کند.

یکی دیگر از خواص مثال زدنی و قابل‌توجه چای سبز تأثیر آن در لاغری است. راز لاغری چای سبز در تحریک متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن و مقابله با حالت احتباس آب است. روشن و واضح است که چای سبز به‌عنوان یک مکمل موثر در کنار رژیم غذایی سالم به خوش‌اندامی شما کمک زیادی می‌کند. برای رسیدن به این هدف لازم است که عادت‌های غذایی‌تان را تغییر داده و کمی ورزش کنید.

نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که ارتباطی بین مصرف چای سبز در پیشگیری از برخی سرطان‌ها مانند سرطان مثانه و سرطان تخمدان یا پانکراس وجود دارد. به عقیده‌ی محققان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را به میزان 10 درصد کاهش می‌دهد.

باید بدانید که نوشیدن روزانه 1 تا 3 فنجان چای سبز به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کرده و باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شود. بهتر است بدانید که این چای شما را شاداب‌تر و بانشاط‌تر می‌کند.

روزانه چند فنجان چای سبز بنوشیم ؟

توصیه می‌کنیم که روزانه یک تا سه فنجان چای سبز بنوشید اما بیش از 5 فنجان توصیه نمی‌شود. بیش از این میزان احتمال بروز مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب و حتی سرگیجه را افزایش می‌یابد. حواستان باشد میزان چای سبزی که برای هر فنجان می‌ریزید بیش از 3 گرم نباشد. یادتان باشد که نباید روزانه بیش از 10 گرم چای سبز مصرف کنید.

دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب چای سبز ننوشید چون این نوشیدنی باعث بروز بی‌خوابی می‌شود.
درست است که چای سبز خواص بالا و فوق‌العاده‌ای دارد اما لازم است که هر از گاهی وقفه‌ی چند روزه بین دو دوره‌ی مصرفتان ایجاد کنید. بهترین روش برای پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی چای سبز این است که این چای را به مدت 10 روز مصرف کنید و سپس یک وقفه‌ی 10 روزه ایجاد کنید. با این روش می‌توانید از 100 درصد خواص فوق‌العاده‌ی این چای بهره ببرید و سلامتی را ارتقا دهید.

چای سبز

ملاحظات نوشیدن چای سبز

* روزانه بیش از 5 فنجان چای ننوشید. نوشیدن این چای درصورتی‌که دچار سردرد یا اسهال هستید توصیه نمی‌شود.
* چای سبز را با داروها مصرف نکنید. بعد از اینکه قرصی برای تسکین سردرد میل می‌کنید چای سبز ننوشید چون امکان دارد که سردردتان بیشتر شود.
* اگر از تاکیکاردی (تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب) رنج می‌برید چای سبز ننوشید.
* اگر کم‌خونی دارید سراغ چای سبز نروید به خاطر اینکه در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند.

? چای سبز به تنهایی کافی نیست

بسیاری از مردم تصور می کنند تنها با نوشیدن چای گیاهی در طول روز می توانند به هدف بزرگی مثل کاهش وزن دسترسی پیدا کنند. در حالی که این دیدگاه به هیچ وجه صحیح نیست.

نوشیدن چای گیاهی در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت های بدنی و ورزش می تواند روند لاغری را سرعت ببخشد و با بهبود سوخت وساز بدن میزان کاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه کند، بنابراین افرادی که تصور می کنند بدون رعایت هیچ یک از نکات ذکر شده و تنها با نوشیدن چای سبز می توانند اضافه وزن خود را آن هم به شکل کاملا محسوس درمان کنند، سخت در اشتباهند.

? آرام بخشی از خواص چای سبز است

یکی دیگر از خاصیت های چای سبز خاصیت آرامش بخشی آن است که به پیشگیری از پرخوری های عصبی که منجر به اضافه وزن و در نهایت چاقی می شود، کمک می کند. افراد زیادی وجود دارند که به محض دریافت فشار عصبی، استرس یا تنش های ناشی از کار روزانه مشغول به خوردن می شوند و به ریزه خواری روی می آورند که این مسئله به مرور به عادت آنها تبدیل می شود. برای پیشگیری از بروز این عادت نامناسب یا درمان آن، می توان از چای سبز استفاده کرد. نوشیدن این چای به شما کمک می کند تا از خاصیت آرامش بخشی این گیاه دارویی برای تقویت سیستم عصبی خود استفاده کنید و به این ترتیب مانع بروز اشتهای کاذب ناشی از استرس ها یا تنش های روزمره شوید.

? خواص چای سبز : چربی سوز طبیعی

افرادی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند با کمک این نوشیدنی گیاهی به افزایش سوخت و ساز بدنشان کمک می کنند. در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده ای به نام «پلی فنول» می تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول های چربی را افزایش دهد و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند چاقی افراد داشته باشد. به شرطی که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در روند رژیم غذایی خود و مقدار کالری روزانه ای که دریافت می کنند نیز تجدیدنظر کنند. اینگونه نیست که ما هر میزان کالری که دوست داریم به بدن برسانیم و توقع داشته باشیم با نوشیدن یک تا 2 لیوان چای سبز در روز لاغر شویم و کالری بسوزانیم.

? عوارض احتمالی چای سبز را بشناسید

افزایش بیش از حد دمنــوش چــای سبـــز،کپسول ها و قرص هایی که از این گیاه دارویی وجــود دارد، عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد. سوء مصرف این گیاه دارویی ممکن است عوارضی مانند سردرد، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد که با اصلاح شیوه مصرف به مرور مرتفع می شود. اما از طرفی افزایش فشار خون، تغییرات خلقی و تحریک پذیری، بی قراری و نامنظم شدن ضربان قلب نیز از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این گیاه دارویی در طول روز است که باید بلافاصله پس از مشاهده آن برای بررسی و پیشگیری از شدت آن با متخصص یا پزشک مشورت شود.

? این نکته را جدی بگیرید

افرادی که به نوشیدن چای سبز یا دیگر فرآورده های این گیاه عادت دارند به این معنی که برای بهره مندی از خواص درمانی این گیاه دارویی به منظور پیشگیری از اضافه وزن روزانه از این گیاه مصرف می کنند ممکن است در صورت عدم مصرف این گیاه دارویی با عوارضی مانند سردرد، عصبانیت یا افزایش میزان تحریک پذیری رو به رو شوند، بنابراین توصیه شده که برای مصرف هدفمند از این گیاه دارویی با قصد درمان بهتر است با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت شود. علاوه بر این، تجویز این گیاه به هر صورتی برای خانم های باردار، مادران شیرده و کودکان و نوجوانان پیش از سن بلوغ توصیه نشده است.

فواید کامل درمانی چای سبز

پیشگیری و درمان سرطان از خواص چای سبز :

چای سبز حاوی ترکیباتی بنام کاتچین، فیتوکمیکال و پولیفنول است که این ترکیبها نوعی آنتی اکسیدان (Antioxidant) محسوب می شوند. آنتی اکسیدان قابلیت مبارزه با سلولهای سرطانی را داراست. این ترکیب می تواند از رشد سلولها و تومورهای سرطانی جلوگیری کند. میزان شیوع سرطانهایی چون پستان، کولون، پوست، پانکراس و معده در بین افرادی که چای سبز می نوشند بسیار کمتر است. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که افرادی که روزانه چای سبز می نوشند خطر ابتلا به سرطان خود را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.

جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی از خواص چای سبز :

یکی از عوامل اصلی امراض و حمله هاب قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز علاوه بر ویتامینهای A و C خود، باعث کاهش کلسترول در خون نیز می گردد که این موضوع خطر احتمال حمله قلبی و امراضی از این دسته را پایین می آورد. مچنین مصرف چای سبز می تواند از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند. مصرف روزانه 5 فنجان یا بیشتر از این چای می تواند تا 61 درصد از بروز بیماری های قلبی بکاهد. وجود رادیکال های آزاد در سرخرگ می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی شود. در حالی که کاتچین موجود در چای سبز قادر است از پوشش درونی سرخرگ در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و به این وسیله از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند. در ژاپن با وجود اینکه استعمال سیگار بسیار رایج و معمول است اما کم ترین آمار بیماری های قلبی در آنها گزارش شده است، عده ای دلیل این کاهش را مصرف زیاد چای سبز میدانند.

خواص چای سبز :

زگیل های تناسلی – نوع خاصی از عصاره چای که بشکل پماد موجود است، از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان زگیل های تناسلی تایید شده است.
از چای سبز برای افزایش هشیاری ذهنی، بدلیل کافئینی که درخود دارد، استفاده می نمایند.

خواص چای سبز :

پیشگیری از سرگیجه هنگام بلندشدن و ایستادن در افراد مسن
پیشگیری از سرطان مثانه، تخمدان، مری و پانکراس (لوزالمعده)
کاهش خطر و یا بتعویق انداختن ظهور بیماری پارکینسون
بهبود فشارخون پایین بعد از غذاخوردن در افراد مسن
از خواص چای سبز کاهش سطح بالای چربی خون از قبیل کلسترول و تریگلیسیرید است
کاهش رشد غیرطبیعی سلول های غیرطبیعی در گردنه رحم که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی رخ می دهد

چای سبز احتمالا بی اثر است برای :

پیشگیری از سرطان کولون

مروری بر خواص چای سبز

چای سبز معمولاً برای معالجه بیماری ها تجویز می شود. اما بیشتر افراد پی برده اند که نوشیدن روزانه چای سبز، فواید سلامتی زیادی دارد.
*چای سبز ماده پیشگیری کننده مهمی در برابر سرطان، افزایش چربی های خون، سفت شدن رگ ها و حفره های دندان است.
*این گیاه در برابر اسهال خونی ناشی از باکتری مصونیت ایجاد می کند.
*چای سبز در رفع تعدادی از عفونت های قارچی، باکتری و حتی ویروسی (نظیر سرماخوردگی عادی) نیز مفید است.
*چای سبز برای سیستم گوارشی شما نیز مفید است.
*چای سبز سبب می شود که روشن تر فکر کنید و حتی قوه بینایی شما را نیز تقویت می کند.
*این گیاه رگ ها را تقویت و از تجمع چربی های زیاد در خون جلوگیری می کند.
*از خواص چای سبز این است که خلط را از گلوی ملتهب پاک و اثر مواد سمی را خنثی می کند.
*”تانین” موجود در این چای می تواند از تداوم اسهال جلوگیری کند. اگر می خواهید میزان “تانین” را در چای افزایش دهید، بگذارید بیشتر دم بکشد.
*یکی از عناصر فعال در چای سبز، به اندازه آسپیرین از تجمع پلاکت های خونی جلوگیری می کند که این اثر گردش خون را بهبود می بخشد.
*چای سبز از سخت شدن رگ ها نیز جلوگیری می کند.

مضرات چای سبز

چای سبز به خاطر داشتن کافئین، جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن می کند. خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند. مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد.زیاده روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.